Tlačové správy

Handmade výrobky sú medzi Slovákmi obľúbené, hlavne doplnky do domácnosti a dekorácie

Až 9 z 10 Slovákov má rado takzvané handmade výrobky, teda ručne vyrábané výrobky. Len malé percento ľudí ich však kupuje pravidelne. K najobľúbenejším typom handmade výrobkov patria doplnky do domácnosti a dekorácie. Najčastejším miestom, kde si ručne vyrábané výrobky Slováci kupujú, sú trhy a festivaly – preferujú teda skôr osobný nákup pred kúpou online. Vychádza to z aktuálneho výskumu spoločnosti Nielsen Admosphere Slovakia, ktorého sa zúčastnilo päťsto respondentov z internetovej populácie Slovenského národného panelu starších ako 15 rokov.

Obľubu originálnych handmade výrobkov by možno niekto očakával skôr u žien, avšak podľa výskumu má tieto výrobky rado aj 87 % mužov (medzi ženami je to 91 %). Len malé percento, presnejšie 7 % mužov a 12 % žien, však ručne vyrábané výrobky nakupuje pravidelne. Najväčšie percento respondentov ich kupuje len výnimočne (44 %).

Medzi tými, ktorí sa hlásia k nakupovaniu takéhoto typu výrobkov, patria k najobľúbenejším typom výrobkov doplnky do domácnosti a dekorácie – tie si z ručnej výroby kupuje viac ako polovica a vedú ako u mužov, tak aj u žien. Až ďaleko za nimi sú šperky – tým dáva prednosť 14 % opýtaných, ktorí kupujú handmade výrobky – alebo hračky, bio kozmetiku a oblečenie (tieto tri kategórie nakupuje zhodne 9 % opýtaných).

Viac ako polovica tých, ktorí si kupujú ručne vyrábané výrobky, dávajú prednosť osobnému nákupu – presnejšie 40 % ich kupuje na trhoch a festivaloch a 17 % v kamenných obchodoch. 43 % ich potom nakupuje online – v e-shopoch, na handmade portáloch alebo cez Facebook.

Zaujímavo doplňuje dáta o zvyklostiach v oblasti nákupov tohto typu tovaru aj otázka, či ľudia sledujú tvorbu obľúbených handmade tvorcov online. Väčšina ich síce nikde na internete nesleduje, ale existuje určitý rozdiel medzi mužmi a ženami: ženy sledujú tvorcov online v 63 % prípadoch, muži pritom výrazne menej – v 40 % prípadov. Najväčšie percento žien sleduje svojich favoritov medzi handmade tvorcami na Facebooku a Instagrame (42 %), tretina potom priamo na špecializovaných handmade portáloch. Muži ich sledujú na sociálnych sieťach len v necelej tretine prípadov, na internetových handmade portáloch len v 14 %.

Handmade výrobky sú medzi Slovákmi obľúbené, hlavne doplnky do domácnosti a dekorácie